پر درآمدترين شركت‌هاي اسباب‌بازي جهان
بازی مهم‌ترین نیاز کودکان برای درک جهان اطرافشان است. کودک با بازی کردن است که می‌تواند به‌طور انفرادی خلاقیت‌هایش را آشکار کند و به شخصیت خود شکل دهد.

اقتصاد خلاق: بازي مهم‌ترين نياز كودكان براي درك جهان اطرافشان است. كودك با بازي كردن است كه مي‌تواند به‌طور انفرادي خلاقيت‌هايش را آشكار كند و به شخصيت خود شكل دهد. در زماني كه كودك رشد مي‌كند، ارتباط با جهان مادي و اجتماع اطرافش را با ابزار بازي شكل مي‌دهد. همچنين با استفاده از ابزار بازي، جاذبه زمين، نيروي عمل و عكس‌العمل، ارزش‌ها و رسوم جامعه، اخلاقيات، روانشناسي، احترام به حقوق ديگران، همدلي و... را مي‌آموزد.

تحقيقات گسترده در تمدن‌هاي باستاني نشان داده كه انسان‌ها هميشه در كنار وسايل مورد نياز زندگي خود، اسباب‌بازي‌هايي براي بازي كودكان داشته‌اند. بر اين اساس قدمت بعضي از بازي‌هاي كودكان به هزاران سال پيش باز مي‌گردد. هرچند كه امروزه با وجود فناوري‌هاي ديجيتال، كودكان توجه كمتري به اسباب‌بازي نشان مي‌دهند اما هنوز شركت‌هاي بزرگي مشغول توليد اسباب‌بازي هستند و توانسته‌اند محبوبيت خود را براي كودكان حفظ كنند. البته از آنجايي كه اكثر اسباب‌بازي‌ها به نام شركت‌ها نيست – مانند باربي، آتاري يا نام شخصيت عروسك‌ها – اغلب نام شركت‌هاي بزرگ سازنده اين اسباب‌بازي‌ها ناشناخته است. در گزارشي كه اخيرا منتشر شده، شركت‌هايي كه بيشترين درآمد را دارند، معرفي شده‌اند.

در اين گزارش بيشترين درآمد در ميان شركت‌هاي اسباب‌بازي به شركت بزرگ «متل» تعلق دارد. اين شركت از سال 1945 در امريكا شروع به كار كرده و از بزرگ‌ترين شركت‌هاي اسباب‌بازي به‌شمار مي‌آيد. شهرت «متل» بيش از هر توليدي، به خاطر عروسك‌هاي باربي، شيرشاه، ناروتو، تارزان، بتمن و بسياري از نام‌هاي شناخته شده ديگري است كه براي كودكان جذاب و آشناست. طبق آخرين گزارش به دست آمده، اين شركت توانسته با درآمد 5.7 ميلياردي خود بيشترين فروش اسباب بازي را به خود اختصاص دهد. درآمد اين شركت فقط به توليد عروسك‌هاي ذكر شده نيست. «متل» در ساخت بازي‌هاي تخته‌يي و ويديويي نيز بسيار فعال است.

بعد از اين شركت «لگو» پردرآمدترين شركت اسباب‌بازي شناخته مي‌شود. اين شركت با درآمد 5.23 ميليارد دلار توانسته رتبه دوم را در درآمد شركت‌هاي اسباب‌بازي به خود اختصاص دهد. محصولات اين شركت كه از سال 1932 فعاليت خود را آغاز كرده در حال حاضر شامل جورچين‌ها، پيكره‌هاي كوچك، ماشين‌ها، وسايل نقليه اسباب‌بازي و ساختمان‌هاي گوناگون است. «لگو» اصلي‌ترين محصول اين شركت دانماركي يكي از محبوب‌ترين اسباب‌بازي‌ها در جهان است. اين نام براي بسياري از مردم يادآور قطعه‌هاي پلاستيكي و رنگي ساده‌يي است كه سرهم كردني بود. امروز در طراحي‌هاي اين محصول از تم فيلم‌ها، برنامه‌هاي تلويزيوني و حتي بازي‌هاي ويديويي نيز استفاده مي‌شود.

نام بعدي كه در ليست شركت‌هاي پردرآمد اسباب‌بازي به چشم مي‌خورد، مربوط به يكي از شركت‌هاي مرتبط با سرگرمي به نام «نامكو بانداي» است. اين شركت در زمينه ساخت بازي‌هاي رايانه‌يي شهرت بسياري دارد و يكي از زيرشاخه‌هاي كمپاني بزرگ‌تري با همين نام است. اين شركت ژاپني، علاوه بر فعاليت در حوزه بازي‌هاي ويديويي در زمينه ساخت انيميشن، اسباب‌بازي و پارك‌هاي تفريحي، شهرت بسياري داشته، همچنين نمايندگي‌هاي فعالي در فرانسه، روماني، بريتانيا، آلمان، پرتغال و حتي ناحيه‌ امريكاي شمالي دارد. شعبه اروپايي اين شركت نيز از اهميت ويژه‌يي برخوردار است. «نامكو بانداي»، با درآمدي حدود 5.11 ميليارد دلار توانسته سومين رتبه را در بين شركت‌هاي پردرآمد اسباب‌بازي به دست بياورد. در سال‌هاي گذشته اين شركت كوچك‌ترين هليكوپتر كنترل از راه دور خود را با نام نانو-فالكون رونمايي كرد.

«هسبرو» از ديگر شركت‌هاي بزرگ سازنده اسباب‌بازي و بازي‌هاي تخته‌يي در جهان است. (بازي‌هاي تخته‌يي به بازي‌هايي گفته مي‌شود كه روي يك سطح از پيش طراحي شده يا تخته انجام مي‌شود. در اين بازي‌ها مهره‌ها يا ژتون‌ها بر اساس قوانين مشخصي روي تخته قرار مي‌گيرند، حركت داده مي‌شوند يا از روي آن برداشته مي‌شوند.)

بازي‌هاي مونوپولي اين شركت شناخته‌ شده‌تر از ساير توليدات آن است. اين شركت امريكايي كه از سال 1923 فعاليت خود را آغاز كرده، در حال حاضر توانسته با درآمد 4.44 ميليارد دلاري خود در ليست پردرآمدترين شركت‌هاي اسباب‌بازي‌سازي قرار بگيرد. «هسبرو» توليدكننده مجموعه گسترده‌يي از سرگرمي‌ها از بازي و اسباب‌بازي گرفته تا انيميشن و بازي‌هاي ديجيتال محسوب مي‌شود. اين شركت استوديوهايي نيز براي توليد فيلم و برنامه‌هاي تلويزيوني دارد.

در انتهاي ليست پردرآمدترين شركت‌هاي اسباب‌بازي نام شركت «جكس پسيفيك» قرار دارد. اين شركت با اختلاف زيادي از 4 شركت معرفي شده در جايگاه پنجم قرار دارد. «جكس پسيفيك» انواع اسباب‌بازي‌ها، پيكره، وسيله‌هاي الكترونيكي، لباس عروسكي، خودروهاي الكتريكي، عروسك‌ها و حيوانات پارچه‌يي، بسته‌هاي هنري براي كودكان، اسباب‌بازي‌هاي حيوانات خانگي و حتي بازي‌هاي رايانه‌يي توليد مي‌كند. درآمد اين شركت امريكايي كه در سال 1995 تاسيس شده، نزديك به 745 ميليون دلار برآورد شده است.

اين آمار به دست آمده نشان مي‌دهد دنياي ديجيتال، با تمام پيشرفتي كه داشته، نتوانسته توليد اسباب‌بازي را متوقف كند. اين مساله با توجه به تنوع توليد وسايل بازي و سرگرمي و اهميت انتخاب اسباب‌بازي مناسب براي كودكان موضوعي است كه بايد مورد توجه خانواده‌ها قرار بگيرد

.

 

برای دریافت آخرین مطالب و گزارشات درباره اقتصاد و صنایع خلاق ایران و جهان عضو کانال «اقتصاد خلاق» در تلگرام شوید

منبع: تعادل