نگاهی به موسیقی و سهم آن در اقتصاد بریتانیا
سنجش موسیقی یک گزارش سالانه از سوی سازمان موسیقی انگلیس است که به بررسی تاثیر موسیقی انگلیس بر اقتصاد این کشور می‌پردازد. این گزارش، در دومین سال انتشار خود، سهم موسیقی در سال 2013 را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

اقتصاد خلاق: همه ساله گزارشی در بریتانیا منتشر می شود که در آن وضعیت صنعت موسیقی و سهم آن در اقتصاد بررسی می شود. برای تهیه این گزارش از اطلاعات ناشران موسیقی، صنعت موسیقی زنده،  تولید کنندگان، مدیران، استودیوهای ضبط و همچنین موسیقی دان ها، خواننده ها، شعرا و ترانه سرایان استفاده شده است. به طور کلی می توان گفت بخش موسیقی با رشد 9 درصدی در سال 2013 عملکرد بهتری نسبت به سایر بخش های اقتصاد بریتانیا داشته است. در ادامه نگاهی خلاصه به این گزارش داشته ایم:

یافته‌های گزارش:

  • سهم کل صنعت موسیقی در ارزش افزوده ناخالص (GVA)8/3 میلیارد پوند است.
  • صادرات موسیقی 2/2 میلیارد پوند به اقتصاد انگلیس کمک کرده است. این مقدار حدود 60 درصد از کل GVA صنعت موسیقی را تشکیل می‌دهد که تقریبا دو برابر میانگین کشوری است.
  • بخش موسیقی از بقیه بخش‌های اقتصاد انگلیس عملکرد بهتری داشته است: ایجاد یک رشد 9 درصدی (به گزارش دفتر آمار ملی، رشد اقتصادی انگلیس در سال 2013، 7/1 درصد بوده است.)
  • بیش از 111,000 نفر در صنعت موسیقی انگلیس اشتغال دارند. بخش عمده آن را افرادی تشکیل می‌دهد که در قلب خلاق آن، یعنی آهنگ‌سازی، آفرینش، ضبط، و شکل‌دادن به آینده موسیقی، کار می‌کنند.

مقدمه

سنجش موسیقی یک گزارش سالانه از سوی سازمان موسیقی انگلیس است که به بررسی تاثیر موسیقی انگلیس بر اقتصاد این کشور می‌پردازد. این گزارش، در دومین سال انتشار خود، سهم موسیقی در سال 2013 را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

برای رفع برخی نارسایی‌های موجود در نحوه جمع‌آوری داده‌های اقتصادی مربوط به بخش موسیقی در گزارش های ملی، نویسندگان از روش‌شناسی و پرسشنامه‌های ویژه خود استفاده کرده‌اند.به مرور زمان، گزارش سالانه سنجش موسیقی به مرجعی پذیرفته‌شده در مورد قدرت‌های اقتصادی این بخش و مؤلفه‌های کلیدی آن در هر سال تبدیل خواهد شد.

همچنین، نویسندگان امیدوارند با کمک دفتر آمار ملی، اداره کل فرهنگ، رسانه و ورزش، سازمان سرمایه‌گذاری و بازرگانی انگلیس، و شورای صنایع خلاق بتوانند روش سنجش موسیقی انگلیس توسط گزار‌ش‌های دولتی را بهبود ببخشند. کار آنها می‌تواند راهنمای بخش‌های خلاق دیگری باشد که با چالش‌های مشابه در زمینه جمع‌آوری داده‌ها مواجه هستند.

در این گزارش هسته صنعت موسیقی تعریف می شود، معیارهای نقش اقتصادی سال گذشته (یعنی اشتغال، صادرات و GVA) ارزیابی شده، و عمدتا از همان روش سال قبل برای انجام این ارزیابی‌ها استفاده شده است.

سازمان موسیقی انگلیس در سرتاسر این گزارش اصل امانت و شفافیت را رعایت کرده و گزارش از سوی موسسه Oxford Economics مورد داوری قرار گرفته است.

تعریف هسته صنعت موسیقی

در این گزارش از همان تعریفی استفاده شده که در اولین ارزیابی از نقش موسیقی در اقتصاد به کار رفته شده بود. نهادهایی که در این تعریف گنجانده شده‌اند آنهایی هستند که به نوعی با منابع تجاری صنعت موسیقی انگلیس ارتباط دارند. این منابع تجاری عبارتند از:

  • منبع تجاری 1: یک قطعه موسیقی و یا شعر (نوت‌های روی صفحه)
  • منبع تجاری 2: ضبط قطعه موسیقی
  • منبع تجاری 3: اجرای زنده موسیقی
  • منبع تجاری 4: خود هنرمند (به شکل یک گروه، شهرت او، یا تصویر او)

دو نوع ارتباط با این منابع تجاری وجود دارد که یک نهاد را حائز قرار گرفتن در هسته صنعت موسیقی می‌کند:

  • اول، فعالیت‌های اقتصادی‌ای که این منابع تجاری را خلق می‌کنند. (برای مثال، فرآیند خلاق آهنگ‌سازی، اجرا یا ضبظ موسیقی)
  • دوم، فعالیت‌های اقتصادی‌ای که تمرکز اصلی آنها بر روی گام‌های لازم برای رساندن این منابع به جایگاهی است که از آنجا به نحوی بتوانند بین مصرف‌کننده‌ها و کسب‌وکارها توزیع بشوند.

منابع تجاری به شکلی زنجیروار با یکدیگر مرتبط هستند. این امر در نمودار زیر مشهود است. موسیقیدان‌هایی که در مقابل مخاطب زنده برنامه اجرا می‌کنند، معمولا آثاری را اجرا می‌کنند که قبلا توسط خود یا یک آهنگ‌ساز یا ترانه‌سرای دیگر سروده شده و همچنین توسط خود یا هنرمندان دیگر ضبط شده‌اند. با به نمایش گذاشتن منابع تجاری شماره 1، 2 و 3، هنرمندان همچنین می‌توانند برند خود یعنی منبع تجاری شماره 4 را توسعه دهند. تعاملات بین این منابع تجاری نشان می‌دهد که صنعت موسیقی یک اکوسیستم است: وقتی در یک حوزه قوی‌تر می‌شود، در حوزه‌های دیگر نیز تقویت می‌شود.

دیاگرام 1: ارتباط بین منابع تجاری

جدول 1. گروه‌های موضوعی در دل هسته صنعت موسیقی

گروه‌بندی موضوعی

عناصر هسته

موسیقی‌دانان، آهنگسازان، خوانندگان، و ترانه‌سرایان و غزل‌سرایان

  • موسیقی‌دانان، آهنگسازان، خوانندگان
  • ترانه‌سرایان و غزل‌سرایان

موسیقی ضبط‌شده

  • برچسب‌های ضبط (record labels)
  • توزیع‌کنندگان آنلاین موسیقی
  • طراحی و ساخت محصول و بسته‌بندی فیزیکی

موسیقی زنده

  • برگزارکنندگان جشنواره موسیقی
  • حامیان موسیقی
  • کارگزاران موسیقی
  • خدمات تولید برای موسیقی زنده
  • عوامل بلیط‌فروشی

ناشران موسیقی

  • انتشار موسیقی پاپ
  • چاپ موسیقی-کلاسیک
  • فروش امتیاز به روی سن بردن (grand rights)

نمایندگان موسیقی

  • نهادهای اعطای امتیاز (collecting societies)
  • مدیران موسیقی
  • نهادهای تجارت موسیقی

تهیه‌کنندگان موسیقی، استودیوها و کارکنان ضبط

  • تهیه‌کنندگان موسیقی
  • استودیوها و کارکنان ضبط

 

نتایج  گزارش

یکی از یافته‌های سنجش موسیقی این است که صنعت موسیقی انگلیس در سال 2013، یکصد و ده هزار شغل و 8/3 میلیارد پوند ارزش افزوده ناخالص (GVA) تولید کرده بود، که 2/2 میلیارد پوند آن به صادرات مربوط می‌شد. صنعت موسیقی از سال 2012 تا 2013 نه درصد رشد داشت: یعنی پنج برابر عملکرد بهتر در مقایسه با دیگر بخش‌های اقتصاد. سهم اقتصادی موسیقی در GVA، صادرات و اشتغال تمام‌وقت در جدول زیر نشان داده شده‌ است.

2013 سال بهبودی برای اقتصاد انگلیس بود. به مدد رشد هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان و یک بازار مسکن شناور، رشد تولید ناخالص داخلی در آن سال شتاب گرفت. جدول زیر نشان می‌دهد که موسیقی در این افزایش هزینه‌کرد مصرف‌کننده سهم داشت مخصوصا موسیقی زنده، که طبق یافته تحلیل‌های ما درآمدهای گیشه آن بین 2012 و 2013 بیست‌‌وشش درصد رشد داشت.

جدول 2: سهم اقتصادی هسته صنعت موسیقی (2013)

گروه‌بندی موضوعی

GVA (میلیون پوند)

صادرات (میلیون پوند)

اشتغال (تمام وقت)

موسیقی‌دانان، آهنگسازان، خوانندگان، و ترانه‌سرایان و غزل‌سرایان

1740

814

67,900

موسیقی ضبط‌شده

618

283

8,510

موسیقی زنده

789

211

21,600

ناشران موسیقی

436

562

1,200

نمایندگان موسیقی

80

266

2,190

تهیه‌کنندگان موسیقی

102

21

9,600

مجموع

3765

2158

111,000

 

صادرات موسیقی اکنون حدود 60 درصد GVA موسیقی را تشکیل می‌دهد، که تقریبا دو برابر از میانگین نسبت صادرات به GDP در اقتصاد این کشور بیشتر است. به علاوه، موسیقی همیشه یک صنعت سرمایه‌بَر بوده است. اگر بخواهیم موفقیت اقتصادی موسیقی استمرار داشته باشد، تداوم سرمایه‌گذاری در استعدادهای آینده موسیقی امری حیاتی است. استودیوهای ضبط و ناشران در سال 2013 بیش از 420 میلیون پوند سرمایه‌گذاری کرده بودند.

صنعت موسیقی انگلیس بیشتر از اقتصاد آلمان که موتور صادرات اروپا محسوب می‌شود صادرات دارد. صادرات موسیقی انگلیس 58 درصد از سهم صنعت در GDP این کشور را تشکیل می‌دهد، درحالیکه صادرات آلمان معادل 51 درصد GDP آن است.

زمانی که اداره کل فرهنگ، رسانه و ورزش آخرین بار برآوردهای خود از سهم موسیقی در اقتصاد را منتشر کرد، به دلیل ساختار نامناسب نظام طبقه‌بندی صنعتی استاندارد، آن را در کنار هنرهای نمایشی و بصری در یک گروه قرار داده بود. این اداره سهم این گروه در GVA را  6/4 میلیارد پوند عنوان کرد؛ اما در این گزارش، نویسندگان 8/3 میلیارد پوند از GVA را فقط به موسیقی نسبت می‌دهند. دلیل آن این است که بیشتر کسب‌وکارهای مرتبط با موسیقی، به دلیل استانداردهای بین‌المللی، به نحو مقتضی در نظام SIC طبقه‌بندی نشده‌اند. سال گذشته، موسیقی انگلیس پایگاه‌ داده‌ای مشتمل بر 9435 شرکت ضبط و نشر موسیقی را در اختیار دفتر آمار ملی قرار داد، و پس از تطبیق آنها با سوابق این دفتر مشخص شد که کمتر از 15 درصد آنها به درستی در نظام SIC طبقه‌بندی شده‌اند.

مقایسه سال به سال:

به منظور انجام مقایسه‌های سال‌به‌سال و تحلیل روندها در گذر زمان، نویسندگان این مطالعه را هر سال انجام می دهند. با این حال، از سال اول این مطالعه به این سو، پایگاه شواهد به قدری پیشرفت داشته است که فقط انجام مقایسه سالانه آن هم در تعداد محدودی از گروه‌ها قابل‌اجرا می‌تواند باشد.

جدول 3: درصد تغییرات سهم اقتصادی هسته صنعت موسیقی بین 2012 و 2013 در مواردی که داده‌های قابل‌مقایسه موجود بوده است.

 

GVA

صادرات

اشتغال

موسیقی ضبط‌شده

2-

13-

5-

موسیقی زنده

28

4

28

نشر موسیقی

8

11

20

مجموع

9

9

31

 

 

برای دریافت آخرین مطالب و گزارشات درباره اقتصاد و صنایع خلاق ایران و جهان عضو کانال «اقتصاد خلاق» در تلگرام شوید

منبع: فصلنامه اقتصاد خلاق