برنامه صادرات موسیقی نوردیک
برنامه صادرات موسیقی نوردیک یا همان نومِکس، از 5 سازمان صادرات موسیقی در کشورهای سوئد، فنلاند، دانمارک، ایسلند و نروژ تشکیل شده است. نومکس بنا دارد با توجه به شباهت‌ها و قرابت‌های فرهنگی موجود در این منطقه، موجبات تسهیل رشد و توسعه‌ی بخش موسیقی نوردیک را فراهم آورد.

اقتصاد خلاق: سرزمین نوردیک به مجموع کشورهای شمال اروپا (اسکاندیناوی) و اقیانوس اطلس که دارای قرابت فرهنگی بسیار هستند اطلاق می‌گردد. این سرزمین‌ها، پنج کشور ایسلند، دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد و همچنین قلمروهای خودمختار جزایر الند، گرینلند و فاروئه را شامل می‌گردد. 26 میلیون نفر در این سرزمینِ با آب و هوای سرد، زندگی می‌کنند؛ و البته در قیاس با دیگر نقاط جهان مردم این ناحیه، مرفه‌ترین در جهانند. جالب است بدانیم که بر اساس آمار موسسه لگاتوم انگلستان در سال 2014، از لحاظ وضعیت زندگی مرفه، نروژ در رتبه نخست جهان قرار دارد و دانمارک در رتبه چهارم، سوئد در رتبه ششم، فنلاند در رتبه هشتم و بالاخره ایسلند در رتبه یازدهم جهان است.

برنامه صادرات موسیقی نوردیک یا همان نومِکس، از 5 سازمان صادرات موسیقی در کشورهای سوئد، فنلاند، دانمارک، ایسلند و نروژ تشکیل شده است. نومکس بنا دارد با توجه به شباهت‌ها و قرابت‌های فرهنگی موجود در این منطقه، موجبات تسهیل رشد و توسعه‌ی بخش موسیقی نوردیک را فراهم آورد.

برنامه نومِکس بر سه حوزه متمرکز است: «قوت بخشیدن به بازار داخلی نوردیک»، «گرفتن پروژه های نوردیک فراتر از مناطق شمال اروپا»، «فراهم آوردن خدمات حمایتی از قبیل ظرفیت سازی و مشاوره در حوزه سیاست‌گذاری».

امروزه بسیاری از مبادلات داخلی موسیقی نوردیک را می‌توان به‌عنوان صادرات فرهنگی محسوب کرد. نومکس، به همراه پنج سازمان ملی صادرات موسیقی و به‌منظور ترویج فرهنگی و فعالیت‌های باثبات در حوزه صادرات به گسترش ابزار و امکانات خود می‌پردازد که در پی آن، صنعت موسیقی و نیز دیگر بخش‌های مرتبط با آن، قدرتمندتر طی مسیر خواهد نمود.

گسترش شبکه‌ها و انتشار محصولات فرهنگی به جامعه بزرگ‌تر مخاطبان در بیرون از مرزهای داخلی، موضوعی کلیدی برای توسعه فرهنگی به شمار می‌رود. در همین راستا، برنامه Ja Ja Ja Music نومکس که کلوب شبانه، فستیوال و خدمات اطلاع‌رسانی آنلاین بریتانیا را شامل می‌شود، نمونه‌ای برجسته و پراهمیت از این نوع فعالیت هاست. بعلاوه نومکس برنامه‌های متعددی از قبیل Hokuo Night در ژاپن و Diaz Nordicas در اسپانیا را تحت مدیریت خود دارد.

البته برای پنج سازمان ملی صادرات موسیقی نکته‌ای که علاوه بر بازارهای دوردست مورد توجه است همانا تلاش برای هم‌افزایی و اشتراک مساعی در میان خودشان می‌باشد.

از دیگر برنامه‌های نومکس Nordic Playlist و Nordic Travel pass است. هر دوی این برنامه‌ها به جهت تأمین نیازمندی‌های حیاتی بلندمدت در بخش موسیقی شکل گرفته‌اند. هدف شکل‌گیری این دو پروژه برقراری یک ساختار همکاری پایدار و کمک به حوزه موسیقی است تا از یک صنعت کلبه‌ای، به صنعتی خلاق با در اختیار داشتن بازارهای داخلی و بین‌المللی تبدیل گردد.

اما اهم فعالیت‌های Nordic Travel Pass بدین قرار است: «حمایت از هنرمندان در جهت گسترش حرفه شان»، «در اختیار قرار دادن اطلاعات پیرامون فرصت‌ها در کشورهای نوردیک» و «اجرای طرح‌های تخفیفی جهت سفر و دسترسی به اطلاعات عملی». این سازمان به‌علاوه به «ارائه تسهیلات جهت کارآفرینان و مؤسسات تبلیغی نوپا و تشویق آنان به بالابردن ریسک در حوزه همکاری با هنرمندانی که در فراسوی مرزها در حال پیشرفت‌اند» نیز می‌پردازد.

و بالاخره آغاز به‌کار Nordic Playlist (NPL)، در 6 ژانويه سال 2014 بوده است. این مؤسسه بستری خواهد بود جهت کمک به ترویج موسیقی نوردیک در مقیاس عمومی و نیز فراسوی مرزها. همچنین این موسسه به دسترسی آسان به فضاهایی که منعکس‌کننده ارزش‌ها، کالاها و محصولات شناخته شده منطقه نوردیکِ پکپارچه است، کمک می‌کند؛ اما از سوی دیگر، NPL تلاش دارد تا از طریق «جلب مشارکت و همکاری مشتریان»، به‌واسطه خدمات موجود و قانونی، به «فهم رفتارهای مشتریان و نیز علاقه‌مندی‌های آنان» نیز دست یابد.

 

برای دریافت آخرین مطالب و گزارشات درباره اقتصاد و صنایع خلاق ایران و جهان عضو کانال «اقتصاد خلاق» در تلگرام شوید

منبع: فصلنامه اقتصاد خلاق