رشد صد درصدی تورهای گردشگری خارجی بعد از برجام
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور می گوید بعد از برجام تورهای ورودی گردشگران خارجی به کشور صد درصد رشد داشته است.

اقتصاد خلاق: مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: از سال 1391 تا 1394هر ساله ورود گردشگران خارجی به ایران 10 درصد افزایش یافته و از رقم چهار میلیون و 70 هزار نفر به رقم پنج میلیون و 200 نفر کنونی رسیده است.

وی اضافه کرد: برای شکل گیری اقتصاد و تجارت به عنوان دو عنصر زیربنایی و روبنایی ملی باید زنجیره خدمات گردشگری از پیوستگی و انسجام برخوردار باشد و به این بیاندیشیم که چگونه می توانیم ظرفیت های تجاری سازی و توزیع ثروت ملی حاصل از گردشگری را ایجاد کنیم.

رحمانی موحد ادامه داد: توجه به جمعیت جوان کشور و دانشجویان تحصیل کرده فعالیت در گردشگری الکترونیک - آی سی تی «ict» که امروزه تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد بین الملل دارد، می تواند نقش عمده ای در توسعه گردشگری ایفا کند زیرا در 10 سال آینده زیرساخت های مخابراتی به نسبت زیادی جای خود را با آی سی تی عوض خواهند کرد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: در بخش دوم توجه به استفاده از ظرفیت شورای عالی صادرات غیرنفتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت لازم است برای اینکه بتوانیم در بیرون از مرزهای کشور نیز خدمات گردشگری ارائه داده و برای کشور ارزآوری کنیم.

*** دستور العمل های ملی پیوست گردشگری داشته باشند

رحمانی موحد گفت: مجلس باید با حمایت های قانونی و ایجاد تمهیداتی ظرفیت های برخی نقاط کشور مثل سواحل جنوبی خلیج فارس و دریای عمان که پتانسیل عظیم گردشگری دارند زمینه بالفعل کردن این ظرفیت ها را فراهم کند.
وی افزود: اگر قرار باشد هر دستگاهی به صورت مجزا برنامه های خود را تنظیم و ابلاغ کند از اهداف ما برای رسیدن به آرمان های چشم انداز بیست ساله در گردشگری عقب خواهیم بود.
معاون گردشگری گفت: تا زمانی که جاذبه میراث ملموس شناسایی نشده و تبدیل به محصول نشود نمی توانیم بگوییم تجاری سازی کرده ایم.

***قانون حذف مالیات برای خدمات گردشگری رعایت نمی شود

رییس سازمان توسعه تجارت نیز در این نشست گفت: باوجود صراحت قانون برای حذف مالیات از خدمات دهندگان گردشگری می بینیم که هنوز هتل ها و شرکت های خدماتی در این زمینه به طور جدی مشکل مالیاتی دارند.

مجتبی خسروتاج افزود: تجاری سازی فرآیندی است که در آن بازیگران، کشورهای مقصد و حفظ و جذب مشتری در سطح انبوه پرداخته می شود اما زیرساخت های ما ناآماده و حلقه های زنجیره گردشگری ما هنوز با زنجیره گردشگری جهانی متصل نیست.

 

برای دریافت آخرین مطالب و گزارشات درباره اقتصاد و صنایع خلاق ایران و جهان عضو کانال «اقتصاد خلاق» در تلگرام شوید

منبع: ایرنا